BEHANDLING

_______

Vores behandlingsmetoder er kognitivt funderet, da vi lægger vægt på at behandlingen er af høj kvalitet og evidensbaseret. Vi anvender både kognitive og metakognitive principper, hvor vi på baggrund af den givne angstproblematik, vurderer hvad der egner sig bedst til behandling af den enkelte klient.

Hvad er kognitiv adfærdsterapi?

_______

Kognitiv adfærdsterapi (KAT) er en veldokumenteret og anerkendt behandlingsform til bl.a. angst hos børn og unge. Sundhedsstyrelsen såvel som internationale kliniske retningslinjer, anbefaler KAT ved behandling af angstlidelser.
Hovedformålet ved KAT er at ændre uhensigtsmæssige tanker (kognitioner), følelser og den adfærd som er tilknyttet dertil. Inden for den kognitive referenceramme, antages det nemlig at der altid er en sammenhæng imellem tanker, følelser, kropslige reaktioner og adfærd i en specifik situation. Da tanker, følelser, kropslige reaktioner og adfærd således påvirker hinanden, vil en ændring inden for blot et af områderne, påvirke de andre områder. Er man fx bange for edderkopper, vil i mødet med en edderkop resultere i tanken ”åh, nej der er en edderkop!”. Dette vil resultere i et øget angstniveau (en følelse af at være bange) som vil komme til udtryk ved svedige håndflader og voldsom hjertebanken (kropslige reaktioner) og resultere i at man enten flygter – ved at løbe sin vej, eller bliver og kæmper – ved at forsøge at dræbe edderkoppen, (adfærd), for at undgå denne ubehagelige følelse. Disse komponenter forstærker således hinanden, og bekræfter følelsen af frygt. Ved hjælp af forskellige kognitive adfærdsterapeutiske teknikker, såsom kognitiv omstrukturering og gradvis eksponering, arbejdes der derfor med at regulere disse og andre uhensigtsmæssige reaktionsmønstre.

Hvad er metakognitiv terapi?

_______

Metakognitiv terapi (MCT) er en forholdsvis ny måde at forstå og behandle angst på, som har vist sig yderst effektiv. MCT bygger på et solidt videnskabeligt teoretisk fundament om menneskets opmærksomhed og tænkning.
Til forskel fra kognitiv adfærdsterapi, arbejdes der ikke med hvad man tænker, men hvordan man tænker. Et problem ved mange former for angst er nemlig, at personen bliver ved med at tænke mange negative tanker og har følelsen af ikke at kunne stoppe disse tanker efter eget valg. I MCT behandlingen lærer personen teknikker til at forholde sig på en anden måde til sine negative tanker, og derved opnå kontrol over lange bekymringsrækker og angst. Terapiformen er derfor attraktiv for personer der har mange negative tanker og bekymringer, da man i terapien på kort tid lærer at mindske disse tankerækker.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk